torsdag 29 augusti 2013

premiär turen avklarad.

Zita efter betet 

Nicole efter betet
 Nicole Före betet

Zita Före betet 

Igår var lyckan stor, höll i ett par tömmar bakom mina änglar =) 
Vilken känsla, vilken lycka.
Hämtade in mina pållar från gärdet och så klart stod dom låååångt bort, så bara att gå och hämta dom det =) på vägen ditt hade jag med en morot för att ge dom, men lyckades käka upp hela själv på vägen ditt samtidigt som jag åt ropade jag på hästarna. sista biten fasnade i halsen och det tog totalt tvär stopp med luft, vilken hemsk känsla det var. Var mitt ute på gärdet. det tog nog flera sekunder innan jag fick upp den där förbaskade morots biten, slutade med att jag stod och försökte dunka mig själv i ryggen för att få upp den, men efter många försök på kräkningar så kom den tillslut upp, men vad hemskt det var. I slutet vart jag riktigt yr i mössan, så käka inte morot menas ni skriker allt vad ni orkar. uja mejen. 
väl inne med pållarna tyckte dom inte det var särskilt kul att stå inne. 
Hovis var här och skodde dom vid 16,30, började med Nickan, hon skötte sig bra.  
Sedan var det Zitas tur, första skoningen med dojor.  
Då hon har ett bakben som inte ser så jädra bra ut så har jag fått order om att sko henne innan jag börjar köra henne pgd av att hon sliter så inni bomben på utsidan av höger baks hov. så den flytter ut på andra sidan väldigt mycket. troligen lyckades Zarita trampa henne efter 1 månad när Zita var liten. för hon var inte sådan när hon föddes. Nu har det bildats ett över ben som fortfarande verkar vara aktivt =( jag var in i maj-Juni och röntgade benet på henne då det ser ut som hon fått en smäll på yttre griffelbenet, Men det var helt som tur var, enligt plåtarna. och inga lösa ben bitar i hasen, 
ska ringa Daniel på tisdag på hans telefon tid och höra vad vi kan göra åt detta ben. har mailat honom bilder på benet så skulle höra av mig till veckan till honom. Nu har hon iaf skor på och då troligen blir hoven bättre också samt kanske benet kan bli bättre också. 
Men måste få överbenet sluta vara aktivt. Får inte bli större nu för då får vi problem tror jag. 
lika bra att kolla upp det igen. 






Körde sedan Zita när hovis var klar med bägge pållarna. 
Mamma fick hålla i linan då zita inte varit körd sen april då när jag körde in henne, för fick som order av veterinären efter röntgen att kör in henne och låt henne bara få vara och växa i fred. Så det har jag nu gjort. så hon har inte haft en sele eller vagn på sig på 4 månader.
Så mamma fick följa med på en runda. våras var pappa med och höll i linan då gjorde hon ju ingenting och körde henne själv redan efter 2 gången  i vagn 2 km, körde henne 5 gg och travade 2 km varje kör tur då.
Nu var det andra bullar , började på gårdsplan med att stå på bak bena några gånger. men sen sköte hon sig väl helt okej, någon bakut försökte hon med men  slag remmen hade jag på. samt lite mer på två ben. men skrittade upp till vägen och sen hem igen, blev 2 km. Gillar när det är lite livat, bara roligt tycker ja, kommentaren ja fick från mamma menas hon stod på bak benen, tycker du verkligen sånt här är roligt?!?! Ja jag älskar verkligen sånt här, när du kör in desto mer livat desto roligare, men då ska dom ju vara runt 1-2 år. gillar inte när folk ska ha sina 5-10 åringar inkörda och dom ska leva loppan då. det är så mycket mer häst då. 

hel nöjd med Zita iaf och hon är så olik sin mor, så trevlig unghäst. som verkligen är så kelsjuk och kommer alltid i hagen oftast springandes och gnäggar. Hon är aldrig sur och butter, utan öra fram jämt och hur mysig som helst, duschen blev det efter turen då hon är så dretig, och det var inte heller några problem, inte heller när det ska spolar i huvudet på henne, hoppas det blir en häst man kan bada med senare när man rider. =) 
hon är oftast inte rädd för något. 


Sedan var det Nickan, hon körde jag 1.2 mil jogging, och jepp säger bara en sak, HON VAR SÅ FIN. Lopp är hittat början på oktober i årjäng ett P21 lopp. står med tillägg 20m. men kvittar henne, hon behöver 3-4lopp innan hon är i tävlingsformen igen, men hon har inte tappat mycket under sommaren, och inför starten kommer jag inte köra ett enda snabbjobb heller, har bara kört 3 snabbjobb med henne så länge jag haft henne och hon är håll bar och trivs med att bara bli joggad hemma mellan starterna. 

Även dusch för Nickan när vi var klara med turen. sen fick dom stå inne i natt, jag saknade så att mocka bajs så ville ha lite bajs att mocka samt få lite möra mys med dom. =) 

Ska köra Zita igen idag, Nickan ska gå varannan dag som hon gjort förut. 

Med Linus går allt bra med. var in på hemsjukvården på sjukhuset i tisdags och vägde och mätte, samt sedan upp till ögon kliniken och kollade ögonen igen. det såg bra ut men inte klart riktigt än men på god väg. 
ska in nästa onsdag på hemsjukvården och tillbaka till ögon avd igen om 12 dagar igen. han har sonden kvar men äter varje mål på dagen ca 40 ml. 



// MI 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar