söndag 4 augusti 2013

Nu börjar det ryktas ;)

Nu var det några dagar sen jag skrev, och jag kan väl inte skylla på att jag inte haft tid att skriva, för känns som jag har all tid i världen just nu. Men inte haft någon direkt lust att skriva.

Fredag hände inte så mycket, det har ju stått still i en hel vecka nu tycker man, fick besök av Rebecka på fredag eftermiddag och hon var här i nästan 3 timmar, och tölade om allt mellan himmel och jord. och gott att få prata ur sig lite. En vän som man kan prata med om allt. =)

På kvällen satt jag med Linus, när natt personalen började frågade jag den ena om man inte kunde ge Linus något för hans snoriga näsa då den nästan var helt tätt , och det hade den vart i 5 dagars tid. 

Pgd av att När han fick grimman på sig på torsdagen förra veckan, så skulle han även ha en koksalt lösning i näsan som man skulle droppa ditt varannan timme, för syrgasen i näsan gör den torr, och koksaltet är till för att hålla det fuktigt. Dock glömdes detta bort av personalen och inte för än på måndagen fick vi en sådan flaska, och efter det blev det en reaktion nere i näsan som blivit lite inflammerad och svullnad.. Tycker inte sånt borde glömmas, men jag jobbar inte här och en annan vet inte vad som ska ges när dom ändrar på något. 

Efter 5 v här vet man ganska bra vad han ska ha för mediciner osv men ändras det på något så vet ju inte vi vad han ska ha. men som dom mediciner han haft hela tiden kan man ju klockslagen på när och vilka han ska ha. Och sen vi bytte rum så har dessa sprutor kommit in 2-5 timmar för sent, pgd av att dom glömt bort. 

skulle han ha salt sprutan kl 13 så har vi fått den vid 19 tiden, osv. 

Så nu har ja sagt till att jag vill ha in alla sprutor redan på morgonen så kan jag ge honom sprutorna på rätt tidpunkt. 

Men åter till i fredags kväll när jag pratade med sköterskan om det fanns något annat man kunde ge honom så han fick det lättare att andas för vi har höjt och höjt denna syrgasen nu på slutet ganska mycket tycker jag, från att börjat på 0,01 var vi nu uppe i 0,10 på honom. och han dimpade fortfarande när han åt ändå. Jo det finns Neceril nässpray och man kan suga ur snor i näsan på honom jag tycker inte det ska göras fick jag bara till svar för så ila är det inte. 
Så det var bara gilla läget. Natten till Lördag sov jag inte en blund för än kl var 05.45, Linus hade det otroligt jobbigt att andas genom näsan och vred och vände sig och det låt som bara den i näsan på honom , vet en ju själv när man är tätt i näsan hur jobbigt det är , och en som inte kan blåsa ut snoret på heller utan ligger och åker fram och tillbaka , låt som en bubblande bubbel pool i näsan på honom. 
La honom i famnen på mig vid 02,00 och där låg han till 05,00 målet då la ja han brevid mig i sängen. Somnade bägge två direkt 05,30, när jag matade Linus vid 7 målet då på morgonen, somnade jag sittandes med sprutan i handen, dock vaknade jag 10-15 minuter senare. att jag åkte baklänges i säng gaveln. Matade klart Linus, sen la jag huvudet på kudden och han inte landa innan jag somnat. 
På natten där skrev jag i Linus journal hur jobbigt han hade haft under natten. Och vid 10 kom det in fm sköterskorna och jag berättade hur natten varit för dom hade läst journalen, och då fick jag äntligen mitt Neceril näs droppar som jag tjatade om kvällen innan. Jag fick en liten flaska med två droppar som skulle ut en droppe i varje borre. Då låg syrgasen på 0,10.
20 min senare när doktorn kom och ronda. Så var syrgasen nere på 0,02 =) det hade gett under och det sa doktorn också att det gav ju bra resultat nu är vi på spåret igen och blickar framåt. 
Så nu lägger vi i en växel till. 

På fm satt han till och med utan grimman i 10 minuter, sen började andningen inte ta sig upp till det värdet som han ska ligga på. 

på kvällen var han utan grimman i 2 timmar, fick lite hjälp med syrgasen när han åt, för då har han det lite jobbigare. 

Natten inatt var lugn han sov=) hela natten. Kl 6 vaknade han och då la ja han i min säng och där fick han ligga. vid 09,30 tog jag bort grimman igen och det funkade fint, doktorn kom och han tyckte vi skulle prova utan, och ha grimman bara på dagen.För nu går det så bra så ni kan nog räkna med att få åka hem inom kort om det fortsätter i denna fart. 
Han var utan grimman till 13,00 nu då det började bli lite jobbigt igen, tycker själv man ska skynda långsamt, så han fick på sig grimman igen någon timme så tar jag av honom igen sen. så kanske han i morgon kan vara helt utan hela dagen. 

vid 12 sög vi ur bägge borrarna på honom, det var lite snor men inte så mycket som vi trodde det var. Utan han är nog svullen längre ner. det försvinner med tiden. Samt att prematur barn kan låta lite bubbliga en tid tydligen. 
Men nu ligger han med grimman och har 0,01 i syrgas =)=)=)

Gott vi är på rätt spår igen och det händer grejer. =) 

Ang min amning så har vi provat flera gånger jag och Linus om kvällarna, ibland är han intresserad och ibland inte. Men han har ju inte fått detta sug taget än, utan det kan ta ett tag säger dom när han är runt v 35-36 där ska han börja.

Och bröst mjölken har jag  fått igång igen. man blir ju väldigt allmän bildad av att sitta och läsa massa grejer på datorn, så sökte efter vad som kunde hjälpa. och eftersom kor äter Luzern foder för att få bra mjölk, så läste jag mig fram att det fanns luzern te för oss människor för mammor som hade problem med att förvara bröstmjölken om den sinar, så det fick bli att införskaffa luzern te, såg precis ut som det foder jag gett till Zarita en gång. Men man skulle dricka 3-4 koppar om dagen. så nu går det bra med det också.! 
tur var väl det att det fungerade. 

Igår badade Linus också och det gick jätte bra och gött tyckte han det var =) 

Lördags ren fick han bli =) 

// MI 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar